Main Article Content

Authors

The work of Nelson Estupiñán Bass constitutes a point of reference for Afro-Latin American literature that transgresses the white-mestizo paradigm by making visible the false equality on which the Latin American nations were constituted. Starting from the notion of Necropolitics developed by the Cameroonian philosopher Achille Mbembe, I analyze the narrative strategies that Estupiñán uses in the novel Los canarios pintaron el aire de Amarillo (1993), to vindicate the emancipatory struggles of Indigenous and Afro communities, by showing the politics of death exercised by the state on unwanted bodies and asserting how the alliance of these bodies is the only way to survive the loss caused by the dispossession to which they have historically been subjected. Estupiñán reaffirms, through his work, the right that We Afro-descendants have to make writing not only a means of resistance but also of emancipation that allows us to dispute other possible imaginaries.

Ariadna N. Tenorio, Kansas University

Ariadna N. Tenorio es negra mexicana, doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Colima y candidata a doctora en Letras por la Universidad de Kansas.

Biko, Steve. I write what I like: Selected writings. Chicago: University of Chicago Press, 2015. Impreso.

Branche, Jerome. "Negrismo: Hibridez cultural, autoridad y la cuestión de la nación". Revista Iberoamericana. Jul. - Dic. 1999: 483-504. Impreso.

Bolden, Millicent A. "Conversación entre Nelson Estupiñán Bass y Millicent A. Bolden". Afro-Hispanic Review. Sept. 1989: 14-16. Impreso.

Bueno, Salvador. Cuentos negristas. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho, 2003. Impreso.

Cyrus, Stanley A. "Rage and Hope in the Works of Nelson Estupiñán Bass". Afro-Hispanic Review. Sept. 1983: 13-18. Impreso.

Depestre, René. Buenos días y adiós a la negritud. La Habana: Casa de las Américas, 1985. Impreso.

Duncan, Quince. "Afrorealista Manifesto". Hispanic Journal. Primavera. 2006: 135-143. Impreso.

Duncan, Quince. "El Afrorealismo. Una dimensión nueva de la literatura latinoamericana". Revista Virtual ISTMO. Julio. 2005: s. p. Digital.

Estupiñán Bass, Nelson. “Aristas negras”. Cultura. May. - Agos. 1981: 51-80. Impreso.

Duncan, Quince. Cuando los guayacanes florecían. Quito: El Conejo, 1983. Impreso.

Duncan, Quince. Desde un balcón volado. Quito: Banco Central de Ecuador, 1992. Impreso.

Duncan, Quince. Los canarios pintaron el aire de amarillo. Ibarra: Editorial Universitaria, Universidad Técnica del Norte, 1993. Impreso.

Fanon, Frantz. Los condenados de la tierra. Tafalla: Txalaparta, 1999. Impreso.

Fanon, Frantz. Sociología de una revolución. México: Ediciones Era, 1976. Impreso.

Feracho, Lesley. "The Legacy of Negrismo/Negritud: Inter-American Dialogues". The Langston Hughes Review. Otoño - Primavera. 1999: 1-7. Impreso.

Guillén, Nicolás. Prosa de prisa. La Habana: Letras Cubanas, 1987. Impreso.

Handelsman, Michael. "Nelson Estupiñán Bass: en contexto". Guaraguao. Invierno. 2011: 110-132. Digital.

Jackson, Shirley M. La novela negrista en Hispanoamérica. Barcelona: Pliegos, 1986. Impreso.

Lewis, Marvin. Nelson Estupiñán Bass: una introducción a sus escritos. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión, 2017. Impreso.

Mbembe, Achille. Critique of black reason. Durham: Duke University Press, 2017. Impreso.

Mbembe, Achille. Necropolitics. Durham: Duke University Press, 2019. Impreso.

Mbembe, Achille. Políticas de la enemistad. Barcelona: NED Ediciones, 2018. Impreso.

Miranda Robles, Franklin. "Mirada afrodescendiente de la heterogeneidad indígena en ‘Los canarios pintaron el aire de amarillo’ de Nelson Estupiñán". Revista de crítica literaria latinoamericana. Ene. - Jun. 2007: 179-203. Impreso.

Nemser, Daniel. Infrastructures of race: concentration and biopolitics in colonial Mexico. Austin: University of Texas Press, 2017. Impreso.

Ngūgī, wa Thiong'o. Descolonizar la mente: la política lingüística de la literatura africana. Barcelona: Debolsillo, 2015. Impreso.

Oliva, María Elena Oliva. "Más acá de la negritud: negrismo y negredumbre como categorías de reconocimiento en la primera mitad del siglo XX latinoamericano". Revista CS. Ene. - Abr. 2020: 47-72. Digital. 10 agosto 2020.

Richards, Henry J. "Nelson Estupiñán Bass and the Historico-political Novel: From Theory to Praxis". Afro-Hispanic Review. Primavera - Otoño. 1983: 5-12. Impreso.

Tardieu, Jean Pierre. "Negros e indios en el obraje de San Ildefonso. Real Audiencia de Quito. 1665-1666". Revista de Indias. n. d. 2012: 527-550. Digital.

Villegas, Fabián, Yaissa Jiménez y Marleys Meléndez. “Literatura afrocentrada”. Contranarrativas. Web. 06 ago. 2020

Wade, Peter y Teresa Bailach. "La política cultural de la negritud en Latinoamérica y el Caribe". Guaraguao. Verano. 2005: 8-38. Digital.

Zapata Olivella, Manuel. "Negritud, Indianidad y Mestizaje en Latino América". Présence Africaine. Ene. - Mar. 1987: 165. Impreso.

Tenorio, A. N. (2020). Our right to Write: Nelson Estupiñán Bass Against the Necropolitics of the State in Los canarios pintaron el aire de amarillo. Poligramas, (51), 98–116. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i51.10879

Downloads

Download data is not yet available.