Main Article Content

Authors

The article is a reflection on the times and styles of Colombian theater in the 20th century. It is not so much a historical account, neither exhaustive, nor descriptive about the facts, but a theoretical proposal, a vision, a hypothesis about the whole of a process, in which some coordinates are established and certain cultural and artistic factors that have marked the evolution of this theater are systematized. Consequently, we postulate the existence of four paradigms: The Spanish theater, the modern theater, the theater of collective creation and the post-modern theater. In each of them, certain formal patterns can be identified, a poetic imaginary and a social conception. The idea is to draw an overall panorama, the thick lines of the path that the national theater and its times have followed.

Buenaventura, Enrique. Máscaras y ficciones. Cali: Universidad del Valle, 1992. Impreso.

De Marinis, Marco. El nuevo teatro, 1947-1970. Barcelona: Paidós, 1988. Impreso.

García, Gabriel. Cien años de soledad. Buenos Aires: Suramericana, 1970. Impreso.

Garzón, Francisco (comp.). El teatro latinoamericano de Creación Colectiva. La Habana: Casa de las Américas, 1978. Impreso.

González, Fernando. El proceso del teatro en Colombia (Tomo II). Bogotá: Planeta, 1988. Impreso.

Hobsbawm, Eric. Historia del Siglo XX. Buenos Aires: Grijalbo-Mondadori, 1994. Impreso.

Oliva, Cesar y Torres, Francisco. Historia básica del arte escénico. Madrid: Cátedra, 1980. Impreso.

Lamus, Marina. Bibliografía Anotada del Teatro Colombiano. Bogotá: Círculo Alternativo, 2003. Impreso.

Parra, Mayra. ¡A teatro camaradas! Dramaturgia militante y política de masas en Colombia: Universidad de Antioquia, 2015. Impreso.

Pellettieri, Oswaldo. De Lope de Vega a Roberto Cossa. Buenos Aires: Galerna, 1994. Impreso.

Rizk, Beatriz. Creación colectiva, el legado de Enrique Buenaventura. Buenos Aires: Atuel, 2008. Impreso.

Rizk, Beatriz. Buenaventura: la dramaturgia de la creación colectiva. México: Grupo Editorial Gaceta, 1991. Impreso.

Szondi, Peter. Teoría del drama moderno. Madrid: Clásicos Dykinson, 2011. Impreso.

Doménici, M. (2021). Aesthetic paradigms of the Colombian theater in the twentieth century. Poligramas, (52), e2511419. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i52.11419

Downloads

Download data is not yet available.