Main Article Content

Authors

Although they were born in different countries Zelda Sayre Fitzgerald and Norah Lange lived the experience of great productions in the avant-garde stage. Both are not unrelated to the aesthetic changes that this movement brought. In their autobiographies, they account for some avant-garde features, at the same time that they reveal how the new artistic techniques had an impact on literary writing. The destinies of these two writers were very different. Norah had a brilliant existence from a social point of view and was able to realize her intelectual aspirations. Zelda enjoyed the wild and lavish life of the Parisian bohemian for a time, but his fate was tragic. Two women, two autobiographical plots that reveal and hide their own existence in the midst of the andates and norms of a patriarchal society that held women in an environment limited to family life and that prohibited them from the intellectual world.

Graciela Mayet, National University of Comahue

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba. Docente en la Universidad Nacional del Comahue: Adjunta en Literatura europea I y Asistente de docencia en Teoría y análisis de textos I y II.

Agamben, Giorgio. Autorretrato en el estudio. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2018. Impreso.

Amícola, José. Autobiografía como autofiguración. Rosario: Beatriz Viterbo, 2007. Impreso.

Bruccoli, Mathew J. The Collected Writings of Zelda Fitzgerald. Tuscaloosa and London: The University Alabama Press, 1997. Impreso.

De Man, Paul. “La autobiografía como desfiguración en La autobiografía y sus problemas teóricos”. Anthropos, 29. Barcelona: Editorial Anthropos, 1991. Impreso.

Fitzgerald, Scott y Fitzgerald Zelda. Pizcas de paraíso. Barcelona: RBA Libros, 2009. Impreso.

Fitzgerald, Zelda. Save me the Waltz. London: Vintage Random House, 2001. Impreso.

Freud, Sigmund. La interpretación de los sueños. Madrid: Alianza, 1978. Impreso.

Hemingway, Ernest. París era una fiesta. Barcelona: Seix Barral, 2003. Impreso.

Lange, Norah. Cuadernos de infancia. Buenos Aires: Losada, 2008: Impreso.

Legaz, María Elena. “Las metáforas de la muerte”. Promesas de tinta. Rosario: Beatriz Viterbo, 2010. 79-91. Impreso.

Leroy, Gilles. Alabama Song. Barcelona: RBA Libros, 2009. Impreso.

Milford, Nancy. Zelda, a Biography. Web. 1990. http://fitzgerald.narod.ru/zelda/milford-zelda01.html

Molloy, Sylvia. Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económico, 1996. Impreso.

Molloy, Sylvia. “Una tal Norah Lange”. Promesas de tinta. Rosario: Beatriz Viterbo, 2010. 15-32. Impreso.

Ouellette-Michalska, Madeleine. Autofiction et dévoilement de soi. Un nouvel espace de narration. Montréal: XYZ éditeur, 1987. Impreso.

Robbe-Grillet, Alain. Le miroir qui revient. Paris: Les éditions de Minuit, 1984. Impreso.

Rosa, Nicolás. El arte del olvido (Sobre la autobiografía). Buenos Aires: Punto Sur, 1990. Impreso.

Sarlo, Beatriz. “Decir y no decir: erotismo y represión”. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires: Nueva Visión, 1999. Impreso.

Sprinker, Michael. “Ficciones del yo: el final de la autobiografía”. Antrophos. 29. 1991: 118-128. Barcelona: Editorial Anthropos. Impreso.

Wagner, Linda W. “Save me the Waltz: an assessment in craft”. The Journal of narrative technique. 12, 3. 1982: 201-209. Web. jstor.org/stable/30225941

Mayet, G. (2021). Geographies of the soul: Zelda Sayre Fitzgerald and Norah Lange. Poligramas, (53), e2711868. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i53.11868

Downloads

Download data is not yet available.