Since the plutonic cataclysm to the restless silence
Main Article Content
This article proposes to study the manifestations of “the people” in front of the distinct practices of violence which are revealed in the novels La vorágine (1924), El Cristo de Espaldas (1947) y El día del Odio (1952) and put them in a relationship between different artistic forms: the painting Masacre del 9 de abril by Débora Arango, the photography of Jesús Abad Colorado about the massacre of Bojayá and the play Silentes by Johana Calle. In this way, the text knits connections that possibilities to understand three forms in which it has been defined and comprehended the answer of the people before the violence in the country. We have denominated them: plutonic cataclysm, behind Cristo’s back and restless silence.
- art and literature
- Colombian art
- Colombian novel
- the people
- violence
Arango, Débora. Masacre del 9 de abril, 1948, acuarela, Colección Museo de Arte Moderno de Medellín. Web 31 may 2021. https://activismolucha.wordpress.com/2015/01/05/masacre-del-9-de-abril-de-debora-arango/
Ayuso, Miguel. “El pueblo y sus evoluciones”. Verbo 540-550 (2016): 711-734. Digital. Web. 5 junio 2022. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6144608
Butler, Judith. Marcos de guerra. Las vidas lloradas. México: Paidós, 2010, Impreso.
Caballero Calderón, Eduardo. El Cristo de espaldas. Barcelona: Ediciones Destino, 1968. Impreso.
Colorado, Jesús Abad. Bojayá, 2002, Fotografía. Web 31 may 2021. https://elpais.com/cultura/2019/10/04/actualidad/1570203851_185291.html
Calle, Johana. Silentes (detalle), 1985-2015, Dibujo. Web 31 may 2021. https://cincocentros.wordpress.com/2016/03/24/silentes-1985-2015-johanna-calle-en-museo-amparo/
Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2004. Impreso.
Giraldo, Efrén. Los límites del índice: imagen fotográfica y arte contemporáneo. Medellín: La Carreta Editores, Alcaldía de Medellín, 2010. Impreso.
Sánchez, Gonzalo. “Guerra y política en la sociedad colombiana”. Análisis político 11 (1991): 7-27. Impreso.
Ordoñez, Monserrat. “La vorágine: La voz rota de Arturo Cova”. Manual de literatura colombiana. Bogotá: Procultura. Planeta, 1988: 433-518. Impreso.
Osorio Lizarazo, José. El día del odio. Bogotá: El Áncora Editores, 2008. Impreso.
Paganelli, Pia. “Iglesia y Violencia Política en la Novela El Cristo de espaldas (1952) de Eduardo Caballero Calderón”. Abehache. Revista da Associação Brasileira de Hispanistas. 2011: 141-156. Digital. Web 31 may 2021.
Palacios, Marco; Safford, Frank. “La violencia política en la segunda mitad del siglo XX”. Colombia. País fragmentado, sociedad dividida. Bogotá: Grupo editorial Norma, 2002.
Pécaut, Daniel. “De la violencia banalizada al terror: el caso colombiano”. Revista Controversia 171, 1997: 9-31. Impreso.
Pineda Botero, Álvaro. Juicios de residencia. La novela colombiana. 1934-1985. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit, 2001. Impreso.
Romero, Armando. “De los Mil Días a la Violencia: la novela de entreguerras”. Manual de literatura colombiana. Bogotá: Procultura. Planeta, 1988: 395-432. Impreso.
Rivera, José Eustasio. La vorágine. Editorial Sol 90, 2001. Impreso.
Schuster, Sven “Arte y violencia: la obra de Débora Arango como lugar de memoria”. Revista de Estudios Colombianos. 2011: 35-40. Web 31 may 2021. http://www.colombianistas.org/Portals/0/Revista/REC-37-38/7.REC_37-38_SvenSchuster.pdf
Uribe, María Victoria. Antropología de la inhumanidad. Bogotá: Universidad de los Andes, 2018.
Williams, Raymond. Novela y poder en Colombia. 1844-1987. Bogotá: Tercer Mundo, 1991. Impreso.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.