Main Article Content

Authors

This article studies the book México 2010. Diario de una madre mutilada, a testimony written by Ester Hernández Palacios in response to the murder of her daughter Irene Méndez and son-in-law Fuoad Hakim Santiesteban in 2010 in the context of the Mexican government’s war on drugs. It analyzes the literary strategies used by the author to manifest her pain and write as an act of survival, through concepts such as corporeality —the body as a social text and locus of personal and collective suffering—, performativity, presence, and spectrality, all in relation to language as an active force focused on healing. Religious and secular rites, the threshold between life and death, and the capacity for solidarity are some of the elements that turn the testimonial writing of the self, under conditions of violence, into a protest, an offering to the dead, and a strategy of resilience.

Elissa Rashkin, University of Veracruz

Doctora en Estudios de la Comunicación.

Colorado Hernández, Alfonso (coord.). Desde el naufragio: Testimonios universitarios sobre la violencia en Veracruz (2014-2018). Xalapa: Biblioteca Digital de Humanidades, Universidad Veracruzana, 2021. Web. https://www.uv.mx/bdh/files/2022/02/Desde-el-naufragio-2-bdh.pdf

Coordinación Nacional de Literatura. “Premio Bellas Artes de Crónica Literaria Carlos Montemayor”. Premios Bellas Artes de Literatura, 22 de septiembre 2016. Web. https://literatura.inba.gob.mx/premios/premios-bellas-artes/20-premio-bellas-artes-de-testimonio-carlos-montemayor.html

Cuñado, Isabel. “The Bright Future of the Ghost: Memory in the Work of Javier Marías”. Espectros: Ghostly Hauntings in Contemporary Transhispanic Narratives. Eds. Alberto Ribas-Casasayas y Amanda L. Petersen. Lanham, MD: Bucknell University Press/Rowman & Littlefield, 2016. 33-46. Impreso.

Del Palacio, Celia (ed.). Porque la lucha por un hijo no termina…: Testimonios de las madres del Colectivo Familias de Desaparecidos Orizaba-Córdoba. Xalapa: Universidad Veracruzana, 2020. Impreso.

García Meza, Norma Esther. “Arpillera xalapeña o un acercamiento a la ciudad violenta”. La Palabra y el Hombre 44. Abril-junio 2018: 39-42. Impreso.

García Meza, Norma Esther, y Édgar García Valencia. “El lenguaje doliente en las lápidas urbanas”. Tomar la palabra: Algunas expresiones literarias y de cultura popular en el sureste mexicano. Coord. Carlos Gutiérrez Alfonzo. Tuxtla Gutiérrez, San Cristóbal de las Casas, Ciudad de México: Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica y Juan Pablos Editor, 2016. 115-131. Impreso.

Gómez, Jorge. Teoría e historia de la cultura corporal. Buenos Aires: Cátedra UFLO, 1998. Impreso.

González y González, Luis. Viaje por la historia de México. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública, 2009. Impreso.

Grasso, Alicia. “Construyendo el concepto de corporeidad”. Educación física I. Antología. México: Secretaría de Educación Pública, 2006. 25-37. Web. https://efdgef.files.wordpress.com/2008/02/educ_fisica_antologia.pdf

Grasso, Alicia. Arte y corporalidad: Una propuesta integradora. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata, 2012. Impreso.

Haddu, Miriam, y Niamh Thornton, eds. Legacies of the Past: Memory and Trauma in Mexican Visual and Screen Cultures. Edinburgh: Edinburgh University Press. 2020. Impreso.

Hernández Alpízar, Javier. “Xalapa: la máscara de la muerte roja”. Zapateando2, 11 de junio de 2010. Web. https://zapateando2.wordpress.com/2010/06/11/xalapa-la-mascara-de-la-muerte-roja/amp/.

Hernández Palacios, Ester. México 2010: Diario de una madre mutilada. Ciudad de México: Ficticia, 2012. Impreso.

Islas, Alexandra, dir. Ester sin h. México: Tv UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México), Ave de Paso Films, Universidad Veracruzana, 2021. Película.

Le Breton, David. Antropología del dolor. Trad. Daniel Alcoba. Barcelona: Seix Barral, 1999. Impreso.

Le Breton, David. Antropología del cuerpo y modernidad. Trad. Paula Mahler. Buenos Aires, Nueva Visión, 2002. Impreso.

Rashkin, Elissa. “Cine feminista hoy. Microfeminismos para un territorio quebrado”. La Palabra y el Hombre 57-58. Julio-diciembre 2021: 85-89. Impreso.

Ribas-Casasayas, Alberto. “El espectro, en teoría”. iMex. México Interdisciplinario. Interdisciplinary Mexico 16. 2019: 8-20. Web. https://www.imex-revista.com/xvi-editorial/

Ribas-Casasayas, Alberto, y Amanda L. Petersen, eds. Espectros: Ghostly Hauntings in Contemporary Transhispanic Narratives. Lanham, MD: Bucknell University Press/Rowman & Littlefield, 2016. Impreso.

Rivera Garza, Cristina. El invencible verano de Liliana. Ciudad de México: Random House, 2021. Impreso.

Rivera Garza, Cristina. Los muertos indóciles: Necroescrituras y desapropiación. Ciudad de México: Tusquets, 2013. Impreso.

Roach, Joseph. Cities of the Dead: Circum-Atlantic Performance. Nueva York: Columbia University Press, 1996. Impreso.

Schechner, Richard. “Restauración de la conducta”. Trad. Antonieta Cancino. Estudios Avanzados de Performance. Eds. Diana Taylor y Marcela Fuentes. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011. 31-49. Impreso.

Suárez Gómez, Jorge Eduardo. “La literatura testimonial como representación de pasados violentos en México y Colombia: Siguiendo el corte y Guerra en el paraíso”. Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana año VI, núm. 11. Enero-junio 2011: 57-82. Impreso.

Taylor, Diana. “¡Presente! La política de la presencia”. Investigación Teatral 12. Agosto-diciembre 2017: 11-34. Impreso.

Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham y London: Duke University Press, 2003. Impreso.

Turati, Marcela, y Daniela Rea Gómez (eds.). Entre las cenizas: historias de vida en tiempos de muerte. México: Sur+, 2012. Impreso.

Rashkin, E. (2022). Putting Words to Pain: Ester Hernández Palacios’s México 2010. Diario de una madre mutilada. Poligramas, (54), e3112259. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i54.12259

Downloads

Download data is not yet available.