Main Article Content

Authors

The book of poems Songs and spell of the rain, written by Albalucía Ángel, is presented as a metaphor of a journey full of encounters and disagreements that will have a complex development in Las Andariegas. This paper intends to make a first approach, a first reading of the sings in this metaphor. It will be linked to the spell of the word, the discovery of the personal eroticism and the reflexivity in the act of search.

Carlos A. Castrillón, Universidad del Quindío

Profesor del programa de Español y Literatura de la Universidad del Quindío y de la Maestría en Literatura de la Universidad Tecnológica de Pereira. Es director de la línea de investigación en “Relecturas del Canon Literario” (Universidad del Quindío), de la cual procede el artículo sobre la poesía de Albalucía Ángel. Entre sus publicaciones recientes se encuentran Bernardo Pareja y los Argonautas del Espíritu (2010), La Casa poética de Zoe Savina (2009), La poesía inédita de Carmelina Soto (2007), “La minificción posmoderna de Daniil Harms” (2007), “El destino doble en Los Hijos del Agua de Susana Henao” (2007), “Ortega y Gasset: La plenitud del Quijote” (2006).

Ángel, Albalucía (1984). Las Andariegas. Barcelona: Argos Vergara.

Ángel, Albalucía (1998). “Out of silence”. Encuentros, 24. IDB Cultural Center, New York.

Ángel, Albalucía (2004a). Cantos y encantamiento de la lluvia. Bogotá: Apidama Ediciones.

Ángel, Albalucía (2004b). La Gata sin botas. Roldanillo: Museo Rayo.

Bachelard, Gaston (1993). La poética de la ensoñación. México: Fondo de Cultura Económica.

Castrillón, Carlos A. (2003). Poesía, sujeto creador y los ensueños de la voluntad. Armenia: Universidad del Quindío.

Castrillón, Carlos A. y Senegal, Humberto (1993). Teoría y práctica del haikú. Armenia: Universidad del Quindío.

Guerra, Lucía (1990). Silencios, disidencias y claudicaciones: Los problemas teóricos de la nueva crítica feminista. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.

Jung, Carl G. (1966). El hombre y sus símbolos. Madrid: Aguilar.

Navia Velasco, Carmiña (2006). “Misiá señora, de Alba Lucía Ángel: La femenina identidad imposible”. En Memorias, III Encuentro de Escritoras Colombianas, Homenaje a Albalucía Ángel, Bogotá, Presidencia de la República, OEI. 29-39.

Osorio, Óscar (2003). Historia de una pájara sin alas. Cali: Universidad del Valle.

Sangsuk, Kim (2001). La búsqueda de la identidad femenina y la visión postmoderna en tres novelas de Albalucía Ángel [Tesis de Doctorado]. Albuquerque: University of New Mexico.

Smith, Patti (2004). Babel. Barcelona: Anagrama.

Valdés, Mario J. (1995). La interpretación abierta: Introducción a la hermenéutica literaria contemporánea. Amsterdam: Rodopi.

Valencia Solanilla, César (2006). “Poética y transgresión en Las Andariegas de Albalucía Ángel”. En Memorias, III Encuentro de Escritoras Colombianas, Homenaje a Albalucía Ángel, Bogotá, Presidencia de la República, OEI. 63-78.

Castrillón, C. A. (2010). The metaphor of the journey in Cantos y encantamientos de la lluvia, by Albalucía Ángel. Poligramas, (34), 61–76. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i34.12668

Downloads

Download data is not yet available.