Critical Discourses of Argentinian Literature for Children (2000-2013) from a Historical Perspective or the Tradition of the Theoretical and Pedagogical Discussions
Main Article Content
This paper aims to examine the tradition of the historical, social, and cultural approaches that constitute our children’s and young people’s literature (LIJ for its initials in Spanish), according to the representation of the circumstances, processes, agents and intervening agencies that end up participating in the configuration of critical discourses of Argentinian literature for children (LAPN for its initial in Spanish) in the context of the 2000/2013 production. We state that this concomitance contributes to the consolidation of LIJ, associated to the progressive settlement of both a literary as well as theoretical production that is specific of this field. We postulate as well, an analytical-interpretative approach of critical texts belonging to the previous decades of the above mentioned period, so as to highlight the historical perspective of the theoretical and pedagogical discussions, giving direction to the tension of the stereotypes related to childhood and adult hegemonies, as well as redefining literature for children and young people from an esthetical experience perspective.
- Argentinian literature for children
- critical discourses
- historical perspective
- theorical-pedagogical discussions
- tradition
Aguado, Amelia. "1956-1975. La consolidación del mercado interno”. Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010). Dir. José Luis De Diego. Buenos Aires: FCE, 2014. 135-171. Impreso.
Bajour, Cecilia. “Luces en movimiento: ciertos faros en la literatura infantil argentina del siglo XX”. Hitos de la literatura infantil y juvenil iberoamericana. Madrid: SM, 2013. 13-27. Impreso.
Bettolli, Cecilia. “Caleidoscopio. Para echarle un “vistazo” a la literatura infantil argentina”. Piedra Libre, Agosto 1990: 12-16. Impreso.
Botto, Malena. “1990-2010. Concentración, polarización y después”. Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010). Dir. José Luis De Diego. Buenos Aires: FCE, 2014. 219-269. Impreso.
Cabal, Graciela. La emoción más antigua: La lectura, la escritura, el encuentro con los libros. Buenos Aires: Sudamericana, 2001. Impreso.
Cabal, Graciela. “La literatura infantil argentina”. HISPANISTA, Vol. II, N° 6, Jul. 2001. Web. http://www.hispanista.com.br/revista/artigo49esp.htm
Cañón, Mila y Lucía Couso. “Los protocolos críticos que fundan el campo de la literatura para niños en la Argentina”. I Jornadas de Teoría Literaria y Práctica Crítica. Tradiciones, tensiones y nuevos itinerarios. Oct. 2015.
Devetach, Laura. Oficio de palabrera: Literatura para chicos y vida cotidiana. Buenos Aires: Colihue, 2005. Impreso.
Devetach, Laura. La construcción del camino lector. Córdoba: Comunicarte, 2008. Impreso.
De Diego, José Luis. "1938-1955. La ‘época de oro’ de la industria editorial”. Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010). Dir. José Luis De Diego. Buenos Aires: FCE, 2014. 173-218. Impreso.
Díaz Rönner, María Adelia. “La literatura infantil, de “menor” a “mayor”. Historia crítica de la literatura argentina: La narración gana la partida. Dir. Noé Jitrik. Buenos Aires: Emecé, 2000. 511-531. Impreso.
Díaz Rönner, María Adelia. Cara y cruz de la literatura infantil. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2001 [1995]. Impreso.
García, Laura Rafaela. “Campo editorial y literatura infanto-juvenil argentina. Para una breve periodización desde los años setenta hasta la actualidad”. Literatura: teoría, historia, crítica, Vol. 23, N° 2, 2021. 75-108. Web. http://dx.doi.org/10.15446/lthc.v23n2.92574 DOI: https://doi.org/10.15446/lthc.v23n2.92574
García, Laura Rafaela. Los itinerarios de la memoria en la literatura infantil argentina. Narrativas del pasado para contar la violencia política entre 1970 y 1990. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2021. Impreso.
Martínez, Graciela y Carolina Sena. “Juicio a las rutinas”. Buenos Aires: Novedades Educativas, (2009). Impreso.
Mehl, Ruth. Con este sí, con este no. Más de 500 fichas de literatura infantil argentina. Buenos Aires: Colihue, 1992. Impreso.
Montes, Graciela. La frontera indómita. México: FCE, 1999. Impreso.
Montes, Graciela. El corral de la infancia. México: FCE, 2001. Impreso.
Montes, Graciela. “La literatura infantil argentina”. Literatura infantil. Creación, censura y resistencia. Buenos Aires: Sudamericana, 2003. 63-71. Impreso.
Seppia, Ofelia. [et. al.]. Entre libros y lectores 1: El texto literario. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2001a. Impreso.
Seppia, Ofelia. [et. al.]. Entre libros y lectores 2: Promoción de la lectura y revistas. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2001b. Impreso.
Sotelo, Roberto. “Panorama actual de la literatura infantil y juvenil en la Argentina”. Revista Educación. 1998: 38-44. Impreso.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.