Main Article Content

Authors

Mary Shelley’s Frankenstein is not a random fictional antecedent. The search for a modern classic offers mythical support to the new science-fiction narration, a way to adhere to a tradition and, at the same time, requires from the reader the recognition of an inheritance. The effects of the re-rewriting of the Promethean myth, transdiegetized to the future of Argentine fright, will be discussed in the following study about tragic hypertextuality corresponding to the novel Cría terminal. The non-questioning character of the original fable given by the pathetic treatment of the scientific task, and its textual reasons, will be the target of reflection.

Nicolás García, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina

Nicolás García is a doctoral fellow from CONICET (Argentina), a research member of the Institute of
Humanities (IHUMA-UNS) and professor of Literary Theory at the tertiary level.

Atkinson, Larissa y Balot, Ryan K. "Political Theory in Aeschylean Drama: Ancient Themes and their Contemporary Reception". En Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017. 603-624. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_027

Brown, J. Andrew. Cyborgs in Latin America. New York: Palgrave Macmillan. 2010. Impreso. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_392747

Bruzzone, Félix. Las chanchas. Buenos Aires: Literatura Random House. 2014.

Cano, Luis C. Intermitente recurrencia: la ciencia ficción y el canon literario hispanoamericano. Buenos Aires: Corregidor. 2006.

Cano, Luis C. “Apoteosis de la influencia, o de cómo los senderos de la ciencia ficción hispanoamericana conducen a Borges”. Revista Iberoamericana, Vol. LXXXIII, Núms. 259-260, 2017: 383-400. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2017.7506

Chernov, Carlos. El sistema de las estrellas. Buenos Aires: Interzona. 2017.

Chiani, Miriam. Cuando el narrador escucha. Sobre la presencia de la música en los textos críticos y narrativos de Marcelo Cohen (1973-2008) (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica, 2012. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.764/te.764.pdf

Claeys, Gregory. Dystopia: a Natural History. Oxford: Oxford University Press. 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198785682.001.0001

Desset, Fabien. “Transtextual Transformations of Prometheus Bound in Percy Bysshe Shelley’s Prometheus Unbound: Prometheus´ Gifts to Humankind”, en Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017. 270-291. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_012

Frenzel, Elisabeth. Diccionario de motivos de la literatura universal. Madrid: Gredos, 1980. Impreso.

Gambón, Lidia. “Marginalidad y locura en la tragedia de Sófocles: las formas de la nósos de Áyax”. Revista de Estudios Clásicos. 47 2019: 37-54. Impreso.

García, Nicolás. “Lo legible irónico: retracción y supervivencia de la garantía científica en Cataratas de Hernán Vanoli”, El taco en la brea. 7/12 2020: 38-53. DOI: https://doi.org/10.14409/tb.v1i12.9681

García, Nicolás. “Las chanchas de Félix Bruzzone, novela de ciencia ficción”, Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos. 10 2021: 104-125.

García, Nicolás. “Patologías de la razón narrativa: El sistema de las estrellas, de Carlos Chernov, y el retorno de la épica proletaria”. RECIAL: Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Áreas Letras 12/19 2021: 214-231. DOI: https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n19.33861

García Gual, Carlos. Prometeo: mito y tragedia. Madrid: Hiperión. 1979. Impreso.

García Jurado, Francisco. “Tradición frente a Recepción clásica: Historia frente a Estética, autor frente a lector”. Nova Tellus. 33/1 2015: 9-37. Impreso. DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2015.33.1.691

Gasparini, Sandra. Espectros de la ciencia. La ficción fantástica en la Argentina del siglo XIX. Tesis de doctorado. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2010. Impreso.

Gasparini, Sandra. “Legados de Mary Shelley: algunos cadáveres y monstruos de la literatura argentina del siglo XIX”. Estudios de Teoría Literaria-Revista digital: artes, letras y humanidades. 9/19 2020: 183-195. Web. 30 sep. 2023. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/3571

Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. 1989. Impreso. Impreso.

Ginway, M. Elizabeth. “Resistant Female Cyborgs in Brazil”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020: 5. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.5

González-Rivas Fernández, Ana. “Frankenstein; or the modern Prometheus: una tragedia griega”. Minerva. Revista de Filología Clásica. 19 2006: 309-326. Impreso.

González-Rivas Fernández, Ana. “El monstruo de Frankenstein: texto e imagen en la génesis de un mito moderno”. Kleos: estemporaneo di studi e testi sulla fortuna dell'antico. 19 2010: 579-592. Impreso.

Hesíodo. Obras y Fragmentos. Traducción y notas por Aurelio Pérez Jiménez y Alfonso Martínez Diez. Madrid: Gredos. 2000. Impreso.

Jameson, Fredric. Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. Madrid: Akal. 2009.

Maggiori, Germán. Cría terminal, Buenos Aires: Tusquets. 2014. Impreso.

Maguire, Emily. “Deformaciones literarias: Embriología, genealogía, y ciencia ficción en el informe cabrera de José “Pepe” Liboy”. Revista Iberoamericana. 83/259 2017: 517-530. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2017.7516

Novell, Noemí. “Frankenstein y Blade Runner. Variaciones sobre el tema de Prometeo”. Anuario de Letras Modernas. 13, 2008. Impreso. DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2006.13.701

Pardo, Pedro Javier. “El mito de Frankenstein en el cine: transmediación y ciencia ficción (Blade Runner y 2049)”. Trasvases entre la Literatura y el Cine. 2 2020: 9-42. Impreso. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9547

Rabkin, Eric y Scholes, Robert. Science fiction: history, science, vision. New York: Oxford University Press. 1977. Impreso.

Rivero, Giovanna y Ginway, M. Elizabeth. “Introducción al Homenaje a Mary Shelley”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.1

Rogers, Brett M. “Now Harkonnen Shall Kill Harkonnen”: Aeschylus, Dynastic Violence, and Twofold Tragedies in Frank Herbert’s Dune”. En Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017: 553-581. Impreso. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_025

Scodel, Ruth. La tragedia griega. Una introducción. México, Fondo de Cultura Económica, 2014. Impreso.

Shelley, Mary. Frankenstein; or the Modern Prometheus. En D. M. Macdonald and Kathleen Scherf. New York: Broadview Press. 1999. Impreso.

Suvin, Darko. Metamorfosis de la ciencia ficción. Sobre la poética y la historia de un género literario. México: Fondo de Cultura Económica. 1984. Impreso.

Tejera-García de la Concha, Mercedes. “La cíborg de Rosa Montero como utopía de la redención social”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.4

Vanoli, Hernán. Cataratas. Buenos Aires: Literatura Random House. 2015.

García, N. (2024). Germán Maggiori’s Cría terminal: tragedy in the third grade. Poligramas, (58), e20313258. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i58.13258

Downloads

Download data is not yet available.