Germán Maggiori’s Cría terminal: tragedy in the third grade
Main Article Content
Mary Shelley’s Frankenstein is not a random fictional antecedent. The search for a modern classic offers mythical support to the new science-fiction narration, a way to adhere to a tradition and, at the same time, requires from the reader the recognition of an inheritance. The effects of the re-rewriting of the Promethean myth, transdiegetized to the future of Argentine fright, will be discussed in the following study about tragic hypertextuality corresponding to the novel Cría terminal. The non-questioning character of the original fable given by the pathetic treatment of the scientific task, and its textual reasons, will be the target of reflection.
- Germán Maggiori
- hipertextuality
- Mary Shelley
- science-fiction
- tragedy
Atkinson, Larissa y Balot, Ryan K. "Political Theory in Aeschylean Drama: Ancient Themes and their Contemporary Reception". En Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017. 603-624. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_027
Brown, J. Andrew. Cyborgs in Latin America. New York: Palgrave Macmillan. 2010. Impreso. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_392747
Bruzzone, Félix. Las chanchas. Buenos Aires: Literatura Random House. 2014.
Cano, Luis C. Intermitente recurrencia: la ciencia ficción y el canon literario hispanoamericano. Buenos Aires: Corregidor. 2006.
Cano, Luis C. “Apoteosis de la influencia, o de cómo los senderos de la ciencia ficción hispanoamericana conducen a Borges”. Revista Iberoamericana, Vol. LXXXIII, Núms. 259-260, 2017: 383-400. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2017.7506
Chernov, Carlos. El sistema de las estrellas. Buenos Aires: Interzona. 2017.
Chiani, Miriam. Cuando el narrador escucha. Sobre la presencia de la música en los textos críticos y narrativos de Marcelo Cohen (1973-2008) (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica, 2012. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.764/te.764.pdf
Claeys, Gregory. Dystopia: a Natural History. Oxford: Oxford University Press. 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198785682.001.0001
Desset, Fabien. “Transtextual Transformations of Prometheus Bound in Percy Bysshe Shelley’s Prometheus Unbound: Prometheus´ Gifts to Humankind”, en Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017. 270-291. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_012
Frenzel, Elisabeth. Diccionario de motivos de la literatura universal. Madrid: Gredos, 1980. Impreso.
Gambón, Lidia. “Marginalidad y locura en la tragedia de Sófocles: las formas de la nósos de Áyax”. Revista de Estudios Clásicos. 47 2019: 37-54. Impreso.
García, Nicolás. “Lo legible irónico: retracción y supervivencia de la garantía científica en Cataratas de Hernán Vanoli”, El taco en la brea. 7/12 2020: 38-53. DOI: https://doi.org/10.14409/tb.v1i12.9681
García, Nicolás. “Las chanchas de Félix Bruzzone, novela de ciencia ficción”, Chuy. Revista de estudios literarios latinoamericanos. 10 2021: 104-125.
García, Nicolás. “Patologías de la razón narrativa: El sistema de las estrellas, de Carlos Chernov, y el retorno de la épica proletaria”. RECIAL: Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Áreas Letras 12/19 2021: 214-231. DOI: https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n19.33861
García Gual, Carlos. Prometeo: mito y tragedia. Madrid: Hiperión. 1979. Impreso.
García Jurado, Francisco. “Tradición frente a Recepción clásica: Historia frente a Estética, autor frente a lector”. Nova Tellus. 33/1 2015: 9-37. Impreso. DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2015.33.1.691
Gasparini, Sandra. Espectros de la ciencia. La ficción fantástica en la Argentina del siglo XIX. Tesis de doctorado. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2010. Impreso.
Gasparini, Sandra. “Legados de Mary Shelley: algunos cadáveres y monstruos de la literatura argentina del siglo XIX”. Estudios de Teoría Literaria-Revista digital: artes, letras y humanidades. 9/19 2020: 183-195. Web. 30 sep. 2023. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/etl/article/view/3571
Genette, Gérard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. 1989. Impreso. Impreso.
Ginway, M. Elizabeth. “Resistant Female Cyborgs in Brazil”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020: 5. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.5
González-Rivas Fernández, Ana. “Frankenstein; or the modern Prometheus: una tragedia griega”. Minerva. Revista de Filología Clásica. 19 2006: 309-326. Impreso.
González-Rivas Fernández, Ana. “El monstruo de Frankenstein: texto e imagen en la génesis de un mito moderno”. Kleos: estemporaneo di studi e testi sulla fortuna dell'antico. 19 2010: 579-592. Impreso.
Hesíodo. Obras y Fragmentos. Traducción y notas por Aurelio Pérez Jiménez y Alfonso Martínez Diez. Madrid: Gredos. 2000. Impreso.
Jameson, Fredric. Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. Madrid: Akal. 2009.
Maggiori, Germán. Cría terminal, Buenos Aires: Tusquets. 2014. Impreso.
Maguire, Emily. “Deformaciones literarias: Embriología, genealogía, y ciencia ficción en el informe cabrera de José “Pepe” Liboy”. Revista Iberoamericana. 83/259 2017: 517-530. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2017.7516
Novell, Noemí. “Frankenstein y Blade Runner. Variaciones sobre el tema de Prometeo”. Anuario de Letras Modernas. 13, 2008. Impreso. DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2006.13.701
Pardo, Pedro Javier. “El mito de Frankenstein en el cine: transmediación y ciencia ficción (Blade Runner y 2049)”. Trasvases entre la Literatura y el Cine. 2 2020: 9-42. Impreso. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9547
Rabkin, Eric y Scholes, Robert. Science fiction: history, science, vision. New York: Oxford University Press. 1977. Impreso.
Rivero, Giovanna y Ginway, M. Elizabeth. “Introducción al Homenaje a Mary Shelley”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.1
Rogers, Brett M. “Now Harkonnen Shall Kill Harkonnen”: Aeschylus, Dynastic Violence, and Twofold Tragedies in Frank Herbert’s Dune”. En Rebecca Futo Kennedy. Brill's Companion to the Reception of Aeschylus. Boston: Brill, 2017: 553-581. Impreso. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004348820_025
Scodel, Ruth. La tragedia griega. Una introducción. México, Fondo de Cultura Económica, 2014. Impreso.
Shelley, Mary. Frankenstein; or the Modern Prometheus. En D. M. Macdonald and Kathleen Scherf. New York: Broadview Press. 1999. Impreso.
Suvin, Darko. Metamorfosis de la ciencia ficción. Sobre la poética y la historia de un género literario. México: Fondo de Cultura Económica. 1984. Impreso.
Tejera-García de la Concha, Mercedes. “La cíborg de Rosa Montero como utopía de la redención social”. Alambique. Revista académica de ciencia ficción y fantasía. 7/1 2020. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5038/2167-6577.7.1.4
Vanoli, Hernán. Cataratas. Buenos Aires: Literatura Random House. 2015.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.