The emergence o/ American myth in La Vorágine
Main Article Content
Starting from a cross-cultural dialogue between La Vorágine and the mythical configurations of Amerindian worldviews, the author proposes an inedited and astounding lecture ofthis Latín-American literary classic. The canonic lectures of La Vorágine have privileged the reasons and topics that make it closer to universal literature of European origins, but have also ignored those that reveal the presence of am mythical Amerindian substrate that acts both on the form and contents and explain,
to a certain extent, some structural characteristics of the work. Without attempting to deny its cleavage on Eurocentric tradition,
it is shown how foundational myths like Yurupari, the solar voyage of the Sacred Anaconda, the fight between matriarchy and patriarchy and the presence of a seminallatex -a latex that provokes homicidal madness in men- are elements that play a crucial role in the composition ofthe thematic and structural composition of La Vorágine.
- La vorágine
- Amerindian mythology
- transtextuality
- transculturization
- Amazonía
- Yuruparí
- Sacred Anaconda
- Great Woman of the World
A. Pérez, Trinidad (Recopilación y Prólogo) (1971). Recopilación de textos
sobre Tres Novelas Ejemplares. La Habana, Casa de las Américas.
Alegria, Ciro. Notas sobre el personaje en la novela hispanoamericana. p. 34-
Collazos, Óscar. La otra violencia. p. 186-196
Curcio Altamar, Antonio. Un nuevo mensaje. p.13 7- 149.
Chasca, Edmundo de. El lirismo de La vorágine. p. 114-135
Marianello, Juan. Treinta años después. Notas sobre la novela latinoamericana.
p.43-71.
Morales, Leonidas. Un viaje al país de los muertos. p. 164-185.
Neale-Silva, Eduardo. Pasión de colombianidad. p. 150-163.
Pérez, Trinidad. Prólogo a la recopilación de textos sobre tres novelas
ejemplares. p. 7-33.
Quiroga, Horacio. El poeta de la selva. p. 77-80.
Torres-Ríoseco, Aturo. Una crónica revelación de la selva. p. 81- 113
B. Ordóñez Villa, Monserrat (Compilación) (1987). La Vorágine: Textos críticos.
Bogotá, Alianza Editorial.
Anónimo. Una hora con José Eustasio Rivera. p. 21-25 (Lecturas dominicales.
El Tiempo. 1926).
Benso, Silvia. Una novela de relatos. p. 289-306.
Bull, William E. Naturaleza y antropomorjismo en La Vorágine. p. 319-334.
Callán, Ríchard 1. El arquetipo de la renovación psíquica en La Vorágine. p.
-180.
Camacho Guizado, Eduardo. La novela del posmodernismo. p. 229-232
Castillo, Eduardo. La Vorágine. p. 41-43.
Chasca, Edmundo de. El lirismo de La Vorágine. p. 239-257.
Crespi, Roberto Simón. La Vorágine: cincuenta años después. p. 417-429
Curcio Altamar, Antonio. La novela terrígena. p. 121-132.
Eyzaguirre, Luis B. Arturo Cova: Héroe patológico. p.372-390
Filer, Malva E. La Vorágine: Agonía y desaparición del héroe. p. PP. 389-398
Ford, Richard. El marco narrativo de La Vorágine. p. 307-316.
Franco, Jean. Imagen y experiencia en La Vorágine. p. 135-147.
Gilard, Jacques. Esa cosa que se llama La Vorágine. p. 453-464.
Goic,Cedomil.La Vorágine. p.181-189.
Gómez Restrepo, Antonio. La Vorágine. p. 45-47. ., de
González, Alfonso. Elementos hispánicos y clásicos en la caracterizacw"
La Vorágine. p. 191-198.
Green, Joan R. La estructura del narrador y el modo narrativo en La Vorágine
p.269-277. .
Gutiérrez Girardot, Rafael. Locus terribilis. p. 233-236.
Herrera Molina, Luis Carlos. Arquitectura del drama riveriano. p. 279-288.
Loveluck, .Juan. Para una relectura de La Vorágine. p. 431-436.
Magnare.lh, Sharon. La mujer y la naturaleza en La Vorágine: a imagen y
semejanza del hombre. p. 333-352.
Manrique Terán, Guillermo. La Vorágine. p. 37-39.
Menton, Sey~our. La Vorágine: El triángulo y el círculo. p. 199- 228.
Molloy, Sylvia. Contagio narrativo y gesticulación retórica en La Vorágine
p.489-513. .
Morales, Leo,nidas. Un viaje al país de los muertos. p. 149-167.
Moreno.-Duran, R. H. Las voces de la polifonía telúrica. p. PP. 437-452
N~ale Silva, Eduardo. Minucias y chilindrinas. p. 89-117.
NI~to Caballero, L~is Eduardo. La Vorágine. p. 29- 35.
Olivera, atto. El rómanticismo de La Vorágine. p. 259-267.
Po~e Randolph~. Autobiografia de un intelectual. p. 399- 414.
Quiroga, Horacio, La selva de José Eustasio Rivera. p. 77- 81.
Ramos, Osc~rGera(d.a' Clemente Silva, héroe de La Vorágine. p. 351-372.
R~sh Isla, ~f¡guel. C:0mo escribió Rivera La Vorágine. p. 83- 88.
RIvera, Jose Eustasio, La Vorágine y sus críticos. p. 63- 76
Somme~, ~oris. El género deconstruido: Cómo releer el canon a partir de La
Voragzne. p. 465-487.
Trigueros, Luis. José Eustasio Rivera, novelista y poeta. p. 49- 61.
C- Franco, Jean (Coordination) (2002) La Vorágine de José Eustasio Rivera
Los Pasos Perdidos deAlejo Carpentier: Lectures. Université Pau) Va)éry~
Montpellier.
Ba T' id d ' .
B rrera, fIm. a .L~ Voragzne, modelos, metájorasytécnicas.'p. 147-159.
u~~;;' TatIana. Rivera y Carpentier en el diálogo del tiempo americano. p.
Castill~ Berchenko, Adriana. Evento, espacio y personaje en La Vorágine de
Jose Eustasio Rivera. pp. 161-174
Días Ruiz Ignacio DI' . 'li
, . esa vajes y ctvt izados. La Vorágine y Los Pasos Perdidos.
p.37-46.
Franco Jean LVi' .
lb'. .' a oragzne et. Los pasos perdidos: parcours et écriture
G a vnnttques. p. 47-66.
Gl
arc!a Méndez, Javier. V/B l 'autre histoire de La Vorágine. pp 175-19"
adleu M . M di' . -'o
d' ane- a e eme. Lajemme, dans La Vorágine de José Eustasio Rivera
et ans Los pasos perdidos, d'Alejo Carpentier. pp. 67-81. '
Keane Greimas, Teresa Mary. La vorágine: une esthétique hétérogéne. pp.
-216.
Nouhaud, Dorita. Espaces réinventés. pp. 117-144.
Márquez Rodríguez, Alexis. Aproximación a un análisis comparado de La
voragine, de José Eustasio Rivera, y Los pasos perdidos, de Alejo
Carpentier. pp. 83- 116.
D- OTROS ESTUDIOS (sobre La vorágine)
Charria Tovar, Ricardo (1963). José Eustasio Rivera en la intimidad. Bogotá,
Tercer mundo.
García-Prada, Carlos (1945). "El paisaje en la poesía de José Eustasio Rivera y
José Asunción Silva". En: Estudios hispanoamericanos. México, FCE.
González Martínez, Henry (agosto de 1991). "Una lectura semiótica de La
vorágine". En: Rev. Litterae n° 4. Bogotá, Instituto Caro y Cuervo.
Hazera, Lydia de León (1971). La novela de la selva hispanoamericana:
nacimiento, -desarrollo y transformación. Bogotá, Instituto Caro y Cuervo.
Loveluck M., Juan (1967). Notas sobre la vida y obra de Rivera. México,
Editorial nacional.
Loveluck, Juan (l976). "Prólogo y cronología". En: José Eustasio Rivera. La
vorágine. Caracas, Ed. Ayacucho.
Neale Silva, Eduardo (1986). Horizonte humano: vida de José Eustasio Rivera.
a
• Edición. México, FCE.
Ordóñez Villa, Monserrat (2003). "Introducción y notas". En: Rivera José
Eustasio. La vorágine. Y. Edición. Madrid, Edit. Cátedra.
-------------- (1989). "La vorágine: la voz rota de
Arturo Cova". En, Manual de literatura colombiana, tomo 1. Bogotá,
Procultura,
Perus, Francoise (1998). De selvas y selváticos. Ficción autobiográjica y poética
narrativa en Jorge Isaacs y José Eustasio Rivera. Bogotá. Plaza y Janés.
Menton, Seymou (1978). La novela colombiana: planetas y satélites.
Bogotá, Plaza y Janés .
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.