Media literacy and literary creation
Main Article Content
The need to link the audiovisual hypermedia in educational and artistic processes convened by the literature from the University responds to the academic population is both public- viewer requires creative spaces that can be expressed with language similar to that consume daily : verbal, image, sound, movement. Getting students and teachers audiovisual products made in their educational activities means an exciting , complex , aggressive and provocative complementarity desautomatiza teaching and learning and integrates work : various areas of the participating community (beyond school ), various curriculum subjects and ancestral knowledge without immediate eliminate each other . These dynamics enhance active participation , imagination , debate , particular proposals in favor of an artistic perspective that integrates research and literature, audiovisual and education.
- Media literacy
- Literary creation
- Artistic education
- Media
Balle, Francis y Gérard Eymery, Los nuevos medios de comunicación masiva, México: Fondo de cultura económica, 1989.
Barbero, Jesús Martín y Sonia Muñoz, Televisión y melodrama, Colombia: 1990
Barthes, Roland, La cámara lúcida. Barcelona: Paidós. 1997.
Baudrillard, Jean. Pantalla total. Barcelona: Anagrama, 2000.
Bernal, Germán, González, Julián, Gómez, Rocío del Socorro, Nuestra casa, nuestras pantallas: manual de convivencia con las pantallas audiovisuales Colombia: Comisión Nacional de Televisión, 2004.
Casseti, Francesco y Federico di Chio. Cómo analizar un film, Barcelona: Paidós, 1990.
Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Barcelona: Lumen. 1977.
Eisenstein, Sergei Mickhailovich, La forma del cine, México: Siglo Veintiuno Editores, 1986.
____. El sentido del cine, Argentina: Argentina Editores, S.A, 1974.
Ferrés, Joan. Televisión y educación. Barcelona: Paidós, 1994.
Esnaola, Graciela Alicia. Claves culturales en la construcción de conocimiento: ¿qué enseñan los videojuegos? Buenos Aires: Alfagrama ediciones. 2006.
Gubern, Roman, La mirada opulenta. Una exploración a la iconosfera contemporánea. México: Editorial Gustavo Gili, 1992.
____. El eros electrónico, España: Santillana, 2000.
Klee, Paul. Bases para la estructuración del arte. Traducción y prólogo Iván Balberg. Buenos Aires: Editorial Andrómeda, 2003.
La Feria, Jorge (Compilador). Cine, video y multimedia: la ruptura de lo audiovisual.
Turkle, Sherry, La vida en la pantalla. La construcción de la identidad en la era del Internet, España: Paidós, 1997.