Africa’s mark. Negritude in the Colombian novel
Main Article Content
This article reflects on the representation of black communities in the Colombian novel, understood as the whole set of values, knowledge and practices that brought Africans here and the ways in which all these aspects were intermingled with the culture of indigenous and Spanish. The overall picture that makes the author ranges from the nineteenth century to the present day. The variety of the mentioned novelists, who have dealt with the matter and treatment, reveals the diversity of perspectives to tell a reality through different periods and depending on the views that have been taken to represent them.
- Black communities
- Manuel Zapata Olivella
- Afrocolombian novel
Alfonso Bonilla Naar. La pezuña del diablo. Editorial Antares, Bogotá, 1970.
Arnoldo Palacios. Las estrellas son negras. MinCultura, Bogotá, 1998.
---.Buscando a mi madre de dios. MinCultura/Univalle, Cali, 2009.
Edgard Collazos. El demonio en la proa. Hombre Nuevo editores, Medellín, 2008
Germán Espinosa. Los cortejos del diablo. Oveja negra, Bogotá, 1985.
Jorge Isaacs. María. Edición crítica de María Teresa Cristina, OC, volumen I, Universidad Externado de Colombia/Universidad del Valle, Bogotá, 2005.
Manuel Zapata Olivella. Changó, el gran putas. Editorial Oveja negra, Bogotá, 1983.
---.La rebelión de los genes. Ediciones Altamir, Bogotá, 1997.
---.El árbol brujo de la libertad. África en Colombia. Orígenes – Transculturación – Presencia. Ensayo histórico mítico. Universidad del Pacífico, Buenaventura, sf.
---.El fusilamiento del diablo. Plaza&Janes, Bogotá, 1986.
Roberto Burgos Cantor. La ceiba de la memoria. Editorial Planeta, Bogotá, 2007.
Rogerio Velásquez. Memorias del odio. Colcultura, Biblioteca Darién. Bogotá
Teresa Varela. Mi Cristo negro. Asamblea Departamental del Chocó, Bogotá, 1978.
Tomás Carrasquilla. La marquesa de Yolombó. Alfaguara, Bogotá, 2008.
---.Cuentos. Alfaguara, Bogotá, 2008.