Main Article Content

Authors

This article presents a genealogical approach to the concept of the death of the author developed by Roland Barthes towards the end of the 1960s. Such a concept is the starting point of authorship studies, which have shown a sustained interest in literary studies in countries such as France or the United States; as such, they have begun to make their way into the Latin American academic context in Argentina and Mexico. Despite authorship studies developing as early as the late twentieth century, they have only consolidated over the course of the twenty-first century, constituting a relevant and growing investigative field. As we will see, its study rekindles both literary and critical theory’s twentieth-century debates that were believed to be settled. Given the scarcity of national academic studies regarding this subject, we suggest a few elements in order to construct a genealogy, in the Foucauldian sense, of the theoretical concept that gives rise to those: the death of the author. By doing this, we hope to contribute to our academic environment’s knowledge around the genesis of authorship studies and to propose scenarios for its discussion, investigative development, and application to Colombian literature’s research material.

Alexánder Erazo Mesa, Universidad del Valle

Alexánder Erazo Mesa es Magíster en Literatura Colombiana y Latinoamericana de la Universidad del Valle. Se desempeña actualmente como docente de la Licenciatura en Literatura de la Universidad del Valle y como profesor del Nivel Doce de Bachillerato en el Colegio Jefferson de Yumbo. El presente trabajo ha sido elaborado a partir de su tesis de maestría Autorialidad literaria en Memoria por Correspondencia de Emma Reyes. 

Bajtin, Mijail. “Carnaval y literatura”. Eco. Revista de la Cultura de Occidente, Tomo XXII/3.129 (1971). Impreso.

Barthes, Roland. Crítica y verdad. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI, 1966. Digital.

Barthes, Roland. Crítica y verdad. Madrid, España: Siglo Veintiuno Editores, 2005. Digital.

Barthes, Roland. “De la ciencia a la literatura”. El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós, 1994. Digital.

Barthes, Roland. “De la obra al texto”. El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós, 1994. Digital.

Barthes, Roland. Ensayos críticos. Buenos Aires, Argentina: Grupo Editorial Planeta/Seix Barral, 2003. Impreso.

Barthes, Roland. “La muerte del autor”. El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós, 1994. Digital.

Barthes, Roland. Sobre Racine. Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores, 1992. Digital.

Bernas, Steven: Archéologie et évolution de la notion d’auteur. París, Francia: L’Harmattan, 2001. Impreso.

Calvino, Ítalo. “Cybernetics and Ghosts”. The Uses of Literature. San Diego y Nueva York, Estados Unidos, y Londres, Reino Unido: Harcourt Brace & Company, 1986. Digital.

Caughie, John. Theories of Authorship: A Reader. Nueva York, Estados Unidos, y Londres, Reino Unido: Routledge & Kegan Paul Ltd, 1981. Digital.

Costa Domingues, João da y Faria, Dominique. “Barthes sémiologue et écrivain traduit au Portugal (1973-2015)”. Carnets. Revue électronique d’études françaises de l’APEF 6 (2016). Digital.

Culler, Jonathan. Barthes. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2014. Impreso.

Foucault, Michel. ¿Qué en un autor? Tlaxcala, México: Universidad Autónoma de Tlaxcala, 1990. Digital.

Foucault, Michel. “Crítica y Aufklärung”. Foucault, literatura y conocimiento. Bogotá, Colombia: Bid & Co. Editor, 2014. Impreso.

Foucault, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona, España, y Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. e I.C.E. de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2008. Digital.

Kant, Immanuel. Crítica del juicio. Barcelona, España: Espasa Libros, 2014. Impreso.

Logie, John. “1967: The Birth of “The Death of the Author”. National Council of Teachers of English, 2013. Digital.

Maestro, Jesús G. Crítica de la razón literaria. Vigo, España: Editorial Academia del Hispanismo, 2015. Digital.

Maldonado, Héctor, dir. “Autoría y género”. Mundo Nuevo 16 (2015, enerojunio). Digital.

Martens, Reuben. “Roland Barthes’ On Racine: On the Deathbed of the Author?” Tesis de maestría Ghent University, 2015. Digital.

Morey, Miguel. “Introducción”. Tecnologías del yo y otros textos afines. Por Michel Foucault. Barcelona, España, y Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. e I.C.E. de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2008. Digital.

Nietzsche, Friedrich. “La Gaya Ciencia”. Obras completas: Volumen III: Obras de madurez I. Ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Editorial Tecnos, 2014. Digital.

Pérez Fontdevila, Aina. ““Algo me mira sin verme”: una introducción miope a la cuestión del autor”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada 24 (2015). Digital.

Pérez Fontdevila, Aina y Torras Francès, Meri. “Corpografías autoriales. Revisiones de género”. Revista Interférences littéraires/Literaire interferenties. Convocatoria para la revista (2016). Digital.

Pérez Fontdevila, Aina y Torras Francès, Meri. “La autoría a debate.Textualizaciones del cuerpo-corpus”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada 24 (2015). Digital.

Pérez Fontdevila, Aina y Torras Francès, Meri. Los papeles del autor/a.Marcos teóricos sobre la autoría literaria.

Madrid, España: Arco Libros- a Muralla, S. L., 2016. Digital.

Pérez Fontdevila, Aina y Torras Francès, Meri. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona, España: Icaria Editorial, 2019. Digital.

Picard, Raymond. Nouvelle critique ou nouvelle imposture. Utrecht, Países Bajos: Jean Jacques Pauvert éditeur, 1965. Pasajes traducidos por Sergio Pastormelo. Digital.

Premat, Julio. “El autor: orientación teórica y bibliográfica”. Cahiers de LI.RI. CO 1 (2006): 311-322. Digital.

Proust, Marcel. Contra Sainte-Beuve. Barcelona, España: Editorial Tusquets, 2006. Impreso.

Roger, Julien. “El concepto de autor en la obra de Gérard Genette”. VII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria, 18, 19 y 20 de mayo de 2009, La Plata. Estados de la cuestión: Actualidad de los estudios de teoría, crítica e historia literaria. Memoria Académica. Digital.

Russ, Joanna. How to Suppress Women’s Writing. Austin, Estados Unidos: University of Texas Press, 1983. Digital.

Russoto, Márgara, comp. La ansiedad autorial: Formación de la autoría femenina en América Latina: Los textos autobiográficos. Caracas, Venezuela: Editorial Equinoccio Universidad Simón Bolívar, 2006. Digital.

Schaeffer, Jean-Marie. “Originalité et expression de soi. Eléments pour une généalogie de la figure moderne de l’artiste”. Communications 64 (1997): 89-115. Digital.

Sontag, Susan. “Contra la interpretación”. Contra la interpretación y otros ensayos. Trad. Horacio Vázquez Rial. Barcelona, España: Seix Barral, 1984. Digital.

Topuzian, Marcelo. La resurrección del autor. Santa Fe, Argentina: Editorial Universidad del Litoral, 2015. Digital.

Wahnón, Sultana. “Sur Racine: la polémica con la crítica ideológica”. Ágora: Papeles de Filosofía 24.1 (2005): 105-116. Digital.

Zapata, Juan, ed. La invención del autor: Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquía, 2014. Impreso.

Erazo Mesa, A. (2019). A genealogical approach to the concept of the “Death of the author”. Poligramas, (49), 275–296. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i49.8827

Downloads

Download data is not yet available.