Main Article Content

Authors

The training of artificial intelligences financed by a handful of corporations curtails the visual diversity of bodies and massively reproduces serialized images; facing this, digital literature opens a small wound in this hyperproductivity through algorithmic insubordination, which gives rise to a profound problematization of the contemporary technical phenomenon. In this context, I recover some assumptions of the Marxian concept of original accumulation that allowed the strengthening of industrial capitalism to rehearse a speculative exercise on its possible digital update in the phase of informational capitalism. Three pieces that coincide in the deinstrumentalization of machinic language will serve me to present this argument: Self Portrait by Felipe Cussen, Diurnus Requiem by Diego Bonilla and M(é)nad(e)s by Karen Palacio. Faces, bodies, affects. I propose to discuss here how digital literature questions the anatomy inscribed in the language of the code proper to the form of accumulation of informational capitalism.

Verónica Paula Gómez, Freie Universität Berlin, Berlin, Alemania

PhD in Humanities (minor in Letters) (UNL 2020), Master in Comparative Cultures and Literatures (UNC 2015) and Bachelor in Letters (UBA 2008). She is currently a Humboldt Foundation postdoctoral fellow at Freie Universitä Berlin with her project: “Migrant Cartography of Latin American Electronic Literature: Corporalities, Corporations, and Corpus between Global North and Global South” (2024-2026). Web: https://verogomez.com.ar/

Adler, Jazmín. “Desvíos de la inteligencia artificial en las artes tecnológicas: algoritmos, cuerpos, afectos y otras materialidades hacia el desmantelamiento del mito de la novedad”. Eikón Imago 13, 2024. Web 01 Nov. 2024. https://dx.doi.org/10.5209/eiko.90227 DOI: https://doi.org/10.5209/eiko.90227

Berti, Agustin. Nanofundios: crítica de la cultura algorítmica. Adrogué: La Cebra, 2022. Impreso.

Bonilla, Diego. Diurnus Requiem. 2023. Web 31 Oct. 2024. https://hypergraphia.com/everyday/RequiemDiurnus/

Cresswell, Tim. “La política de la turbulencia”. Giselle Beiguelman y Jorge La Ferla (comps. Y eds.). Nomadismos tecnológicos. Dispositivos móviles, usos masivos y prácticas artísticas. Madrid: Fundación Teléfonica-Ariel, 2011. Impreso.

Cussen, Felipe. Self Portrait. 2021. Web 31 Oct. 2024. https://www.dropbox.com/scl/fi/48san46nhouc6t2419kgn/Self-Portrait.pdf?rlkey=x5p2sss2ukyy9z5h16n1mrqo6&e=2&dl=0

Cussen, Felipe. “Estupidez artificial”. MATLIT. Materialidades da Literatura, 2023. 37-59. Web 01 Nov. 2024. https://doi.org/10.14195/2182-8830_10-1_3 DOI: https://doi.org/10.14195/2182-8830_10-1_3

de Manuel Lozano, Alicia. “Deus ex data: forgive me data for I have sinned”. Víctor Ramírez Tur, Laia Manonelles Moner, Daniel López del Rincón (eds.). Corporalidades desafiantes. Reconfiguraciones entre la materialidad y la discursividad. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 2018. 69-81. Web 01 Nov. 2024. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/132405/1/9788491682400%20creative%20commons.pdf

Federici, Silvia. Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Trad. Verónica Hendel y Leopoldo Sebastián Touza. Madrid: Traficantes de Sueños, 2014.

Foucault, Michel. Microfísica del poder. Buenos Aires: Siglo XXI, 2022.

Gómez, Verónica Paula. Domicilios de la literatura digital. De la idea de Nación a la de interzona. México: Colección Descargable del CCD, 2024. Web 01 Nov. 2024. https://centroculturadigital.mx/descargable/domicilios-de-la-literatura-digital

Hardt, Michael y Negri, Antonio. Imperio. Buenos Aires: Paidós, 2002. Impreso.

Hayles, Katherine. Electronic Literature: new horizons for the literary. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame, 2008. Impreso.

Kozak, Claudia. “CLASE MAGISTRAL Claudia Kozak: Arte, técnica y cultura algorítmica en tiempos de precariedad”. Ccom Sociales, Agosto 2024. Web 01 Nov. 2024. https://www.youtube.com/watch?v=0RfGcBRX0UQ

Marx, Karl. “La llamada acumulación originaria”. El Capital (Tomo I). México: Fondo de Cultura Económica, 2004. 891-954. Impreso.

Nisbet, Robert. “La idea de progreso”. Revista Libertas (5), 1986. 1-30. Web 4 Nov. 2024. http://www.eseade.edu.ar/files/Libertas/45_2_Nisbet.pdf

Palacio, Karen. M(é)nad(e)s. Web. 01 Nov. 2024. https://github.com/karen-pal/menades

Patiño, Antón. “Ecosistema creativo, procesos culturales y precariado artístico”. Remedios Zafra, Antón Patiño, Javier Gutiérrez Vicén (eds.). Trabajo, arte y valor. Madrid: Trama Editores, 2023. 19-38. Impreso.

Sadin, Éric. La silicolonización del mundo: la irresistible expansión del liberalismo digital. 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra, 2018. Impreso.

Salazar Salgado, Luciana. “Do Observatório algo se avista: a literatura digital brasileira participa de uma estética da desprogramação”. MATLIT. Materialidades da Literatura, 2023. 93-106. Web. DOI: https://doi.org/10.14195/2182-8830_10-1_6 DOI: https://doi.org/10.14195/2182-8830_10-1_6

Zukerfeld, Mariano. “Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional”. REVISTA LATINOAMERICANA DE ANTROPOLOGÍA DEL TRABAJO N°7 enero-junio 2020. 1-50. Web. 01 Nov. 2024. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/168942

Gómez, V. P. (2025). On Primitive (Digital) Accumulation Anatomy: Bodies And Corporations In Electronic Literature Produced By AI. Poligramas, (60), e20714520. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i60.14520

Downloads

Download data is not yet available.